Sportwaarde

Zoekveld

Sportwaarde

Ingezonden door: Paul Kok, strategy director bij Hill+Knowlton Strategies

Het gaat Rugby Nederland voor de wind, nadat ook deze bond een moeilijke periode met dreigend faillissement adequaat heeft afgewend. Op zich al een majeure prestatie. Het lijkt er op dat rugby vooral onder jongeren goed aanslaat gezien de toeloop onder de jeugd. Dat hebben ze goed gedaan bij Rugby Nederland en de verenigingen. manier waarop ermee omgegaan wordt scheppen zo de waarde van de sport, oftewel de sportwaarde"


De rugbysport staat in de belangstelling. Andere sporten zoals voetbal kijken naar rugby, de waarden en de regels. Niet in de laatste plaats vanwege de kernwaarden van de sport: respect, discipline en solidariteit. En de manier waarop deze waarden in de praktijk worden gebracht in deze zeer fysieke teamsport maakt indruk. Men ziet incasseringsvermogen, acceptatie, gedisciplineerd doorgaan en respect voor scheidsrechter en voor elkaar. Praktijkwaarden die ook veel andere mensen aanspreken. De kernwaarden en de manier waarop ermee omgegaan wordt scheppen zo de waarde van de sport, oftewel de ‘sportwaarde’.

Sportwaarde
Sportwaarde kan worden omschreven als datgene wat de sport toevoegt aan de samenleving. Dat kan je uitdrukken in ervaring en (beleving van) waarden. Dat laatste is nog het meest interessant. Mensen raken geboeid, enthousiast, geïnspireerd als waarden goed worden toegepast in de praktijk. En zodoende wordt waarde toegevoegd.
Maar je moet er een tweede factor aan toevoegen: de bijdrage aan de (Nederlandse) economie. Dat kan je in geld uitdrukken. Als het gaat om de waarde die de sport in geld toevoegt aan de samenleving zijn daar al enkele studies over gemaakt. In 2015 publiceerde het CBS een rapport waaruit bleek dat het ‘bruto binnenlands product’ in de sport 6,6 miljard bedroeg in 2012. Per huishouden wordt ruim duizend euro per jaar aan sport en daaraan gerelateerde zaken (horeca, media) besteed. Deze uitgaven per huishouden zou je als indicator kunnen gebruiken voor de waarde van de sport in geld.

Geen gedoe op het veld
Veronderstel een correlatie tussen de waarden die de sport demonstreert of die je in de sport in de praktijk kunt brengen en de bestedingen per huishouden. Dan zou je kunnen stellen dat de bestedingen per huishouden zouden moeten oplopen naarmate de sport er beter in slaagt die waarden te demonstreren en in de praktijk te brengen. Dus als bijvoorbeeld de waarden die in het rugby centraal staan, en door velen worden bewonderd, ook in andere teamsporten op het veld goed c.q. beter worden toegepast vergroot dat de waarde van de sport. In geld en in waarden. Meer enthousiasme op de tribunes. Geen gedoe op het veld.

En geen gedoe in de bestuurskamers. Want ook daar weten ze meer waarde te creëren naarmate ze beter in staat zijn de juiste waarden gezamenlijk toe te passen in hun bestuurspraktijk met elkaar. En dat levert goed beleid op en meer inkomsten. Meer sportwaarde.

En dan nog iets. Het leuke aan rugby is dat, naast de waarden die de sport beheersen, de ovale rugbybal een grote mate van onvoorspelbaarheid in het spel brengt. Hoe de bal neerkomt en wat er daarna gebeurt, is voor de spelers meestal onbekend. Het lijkt wel of onvoorspelbaarheid, een kernwaarde van elke sport, wordt gesublimeerd in de rugbybal. En hoe wordt daarmee omgegaan? Hoe anticipeert de speler tijdens het spel? Welke improvisatie vindt er plaats na de onverwachte bewegingen van de bal? Hoe voorkom je dat het hele team ‘op het verkeerde been staat’ door de onverwachte balbeweging?

Sportwaarde en sportcommunicatie
Voor sportcommunicatie zou inzet van het begrip sportwaarde betekenen:
• sportwaarde verheffen tot vaste component van beleid in de sport (vereniging, bond, club, school) en laat dat weten;
• goed laten zien hoe en waar waarden goed in de praktijk worden gebracht bij vereniging, bond of sportevenement;
• goed laten zien wat de economische toegevoegde waarde is van sport, vereniging of evenement;
• laten zien dat er wordt opgetreden tegen gedrag dat deze waarden geen goed doet en hoe daarvan geleerd wordt.

Paul Kok (1956) is strategy director bij Hill+Knowlton Strategies en leader van de sportcommunicatie practice, die werkt voor diverse sportbonden, sportorganisaties, sportsponsors  en sportmerken. Motief is verbetering van de slechte woordvoering in de sport en sportsponsoring. Motto: Je moet schieten, anders kan je niet scoren. Voor meer informatie: paul.kok@hkstrategies.com